+420 775 850 036 PEKASS +420 602 188 123 LUKROM
< Zpět na aktuality
04/07/2024

VODÍKOVÁ TECHNOLOGIE JCB DEBUTOVALA NA SVĚTOVÉ VÝSTAVĚ

Vodíkový motor JCB

Projekt společnosti JCB v hodnotě 100 milionů liber na výrobu super účinných vodíkových motorů měl evropskou premiéru na jednom z největších světových veletrhů zemědělských strojů.

Tým 150 inženýrů pracuje na průkopnické iniciativě vývoje vodíkových spalovacích motorů - a v motorárně JCB ve Velké Británii již bylo vyrobeno více než 75 prototypů.

Návštěvníci výstavy Agritechnica v Hannoveru mohli vidět zbrusu nový vodíkový spalovací motor JCB, jako odpověď na možné řešení nulových emisí uhlíku pro zemědělskou a stavební techniku.

Prototypy vodíkových motorů JCB již pohánějí teleskopické manipulátory Loadall a traktorbagry. Společnost JCB také učinila zásadní průlom v prokázání širší použitelnosti technologie spalování vodíku instalací vodíkových motorů do nákladního vozidla Mercedes o hmotnosti 7,5 tuny a dodávky Mercedes Sprinter.

Společnost JCB rovněž představila svůj vlastní navržený a postavený mobilní čerpací stojan, který přivádí palivo ke strojům. Čerpací stojan má dostatek plynného vodíku pro naplnění 16 vodíkových traktorbagrů a je možné jej přepravovat buď na korbě upraveného traktoru JCB FASTRAC nebo na návěsu.

Závazek společnosti JCB ke snižování emisí sahá téměř 25 let do minulosti. Nejnovější vznětové motory splňují evropské emisní předpisy Stage V a oproti motorům z roku 1999 přináší 97% snížení emisí NOx a 98% snížení pevných částic. Snaha společnosti JCB o snížení spotřeby paliva navíc znamená, že dnešní stroje JCB spotřebují v průměru o 50 % méně paliva než stroje vyrobené před více než deseti lety. Tím se ušetřilo 16 miliard litrů paliva, což odpovídá 53 milionům tun CO2.

JCB je také aktivní ve vývoji elektrických technologií, aby uspokojila požadavky zákazníků, kteří chtějí stroje s nulovými emisemi uhlíku. Bateriový elektrický pohon je vhodný pro menší stroje, které pracují méně hodin a obvykle spotřebují méně paliva. Větší stroje mají však vyšší spotřebu energie, což vede k potřebě použití větších baterií, jejichž nabíjení by trvalo déle. To znamená, že by byly méně vhodné pro stroje, které pracují na více denních směn a nemají k dispozici prostoje na dobití.

Proto společnost JCB soustředila svůj vývoj elektrického pohonu jenom na kompaktní stroje, jako jsou např. nový kompaktní kolový mini nakladač 403E, teleskopický manipulátor 525-60E a minirypadlo 19C-1E - první elektrické minirypadlo na světě.

Při zkoumání budoucích paliv, která by přinesla nulové emise, nenechalo JCB kámen na kameni. Mezi alternativní mobilní paliva, která by byla vhodná do stavebních a zemědělských strojů a zajišťovala by maximální provozuschopnost a rychlé tankování se zařadila paliva typu HVO, bioplyn, e-paliva, čpavek a vodík. Zajímavé je, že motory JCB byly schváleny pro použití s HVO od doby, kdy vstoupila v platnost legislativa o motorech Stage IIIB / Tier 4i.

Lord Bamford řekl: "Většina těchto alternativních paliv vyžaduje k jejich výrobě výrobu vodíku, takže dává dokonalý smysl používat vodík na prvním místě, protože se jedná o čisté palivo s nulovými emisemi uhlíku, které lze vyrábět z obnovitelné energie. Vodík také nabízí potenciální řešení problému baterií na větších strojích. Umožňuje rychlé doplňování paliva a je mobilním palivovým řešením, které umožňuje čerpání paliva do stroje."

V rámci vývoje vodíku společnost JCB zkoumala také jeho využití v palivových článcích a v červenci 2020 představila vůbec první rýpadlo na vodíkový pohon ve stavebnictví - 20tunové rýpadlo 220X.

Společnost JCB prozatím dospěla k závěru, že palivové články jsou příliš drahé, příliš komplikované a nedostatečně robustní pro stavební a zemědělskou techniku.

Jako výzva inženýrskému týmu JCB, aby přemýšlel jinak pomocí technologií, které jsou kolem nás, s nulovými emisemi uhlíku, se zrodil vodíkový motor JCB.

Lord Bamford k vodíkové technologii dodal: "Jedinečné spalovací vlastnosti vodíku umožňují vodíkovému motoru dodávat stejný výkon, stejný točivý moment a stejnou účinnost, jako dnešní vznětové motory, které pohánějí stroje JCB, ale s nulovými emisemi uhlíku. Vodíkové spalovací motory nabízejí i další významné výhody.
Díky využití technologie a komponentů ze vznětových motorů nevyžadují prvky těžkých kovů a technologie spalování je již dobře osvědčená na stavebních a zemědělských strojích. Jedná se o technologii, která je nákladově efektivní, robustní, spolehlivá a dobře známá nejen ve stavebnictví a zemědělství, ale po celém světě."

  • PEKASS redakce